Deze boeken moet je lezen volgens CEO's: Een selectie

Nu aan het lezen

Deze boeken moet je lezen volgens bekende CEO’s

Deze boeken moet je lezen volgens bekende CEO’s

Welke boeken heb jij in 2016 gelezen? En welke boeken van die boeken hebben je de meeste extra kennis gegeven over leiderschap?

Deze laatste vraag stelde Facebook eerder dit jaar aan een aantal topmensen in bedrijven, politiek en het leger. 62 wereldwijde ‘influencers’ uit verschillende bedrijven, zoals Beth Comstock, Richard Branson, Ariana Huffington en Joi Ito, deelden aanbevelingen voor 231 boeken.

Nou weet ik niet hoe ambitieus de lezer in jou is, maar met een lijst van 231 boeken zou ik het al opgeven voor ik eraan ben begonnen. Daarom heb ik een kleine selectie gemaakt.

1. Yuval Noah Harari – Sapiens: A brief history of mankind

Honderdduizend jaar geleden waren er wel zes verschillende menssoorten. Nu is er maar één soort over: wij. De homo sapiens. Waarom zijn alleen wij overgebleven? Hoe kwamen onze voorvaderen op het idee om steden en koninkrijken te stichten? Waarom gingen we in goden, natiestaten en bedrijven geloven? En hoe gaat de wereld er in de toekomst uitzien? Heel veel vragen en antwoorden in één boek.

Verkrijgbaar in Engels en Nederlands.

2. Steven D. Levitt – Freakonomics

Economie saai? Nu niet meer. Levitt stelt ongewone vragen die je op een andere manier over dingen laten nadenken. Wat hebben sumoworstelaars en schoolmeesters met elkaar gemeen? En waarom wonen drugsdealers bij hun moeder? Hij onderzoekt met co-auteur Stephen Dubner de verborgen kant van dingen om ons heen. De geheimen van de Klu Klux Klan bijvoorbeeld.

En, heeft het dalen van de misdaadcijfers niet eigenlijk alles te maken met de legalisering van abortus? Dit alles maakt een leuk, verhelderend boek over economie die jou kijk op de wereld verscherpt.

Verkrijgbaar in Engels en Nederlands.

3. Adam Grant – Originals: How non-conformists Move the World

Hoe kunnen we nieuwe ideeën en beleid doorvoeren zonder veel risico’s te lopen? Na zijn vorige bestseller Give and Take komt Adam Grant in februari 2016 met een nieuw boek. Hierin komt hij ook met een challenge om de wereld te verbeteren.

Hij maakt gebruik van verassende studies en verhalen over bedrijven, politiek, sport en entertainment. Hij onderzoekt onder andere hoe je een goed idee herkent en hoe je met angst en twijfel om moet gaan. Volgens reviews verandert het je kijk op de wereld en zit het vol met verassende en goede ideeën.

4. General Stanley McChrystal – Team of Teams: New Rules of Engagement for a Complex World

Aanvoerder van de Amerikaanse Joint Special Operations Command (JSCO), generaal Stanley McChrystal, schrijft hoe elke organisatie de overgang kan maken om te functioneren als een team. Met zijn ervaring en bewijs van zijn militaire carrière weet hij hier een boek over te schrijven.

5. JD Vance – Hillbilly Elegy: A Memoir of a Family and Culture in Crisis

Heb je het al gezien? Dit boek is geschreven door Vance en konden we alleen al daarom natuurlijk niet laten schieten!

Vance’s (schrijver) grootouders waren arm en verliefd. Ze trouwden en verhuisden naar het noorden van Kentucky naar Ohio in de hoop dat ze konden ontsnappen aan de ellendige armoede om hen heen. Hun kleinkind (schrijver) haalde een diploma Recht, om de familie weer erboven op te helpen in de armoedige tijd.

Maar dat is nog niet zo makkelijk als het lijkt. Zijn grootouders, oom, tante en moeder hebben allemaal zo hun problemen met het nieuwe ‘middle class’ leven. De herinneringen van hun familiegeschiedenis slepen ze nog allemaal met zich mee.

Vance neemt je mee in het leven van de ‘working class in the Appalachian regio’. Deze groep is de laatste veertig jaar langzaam gedesintegreerd. Er wordt beschreven hoe en wanneer de familie hun hoop op betere tijden begon te verliezen. Een familiegeschiedenis die het verlies van ‘the American dream’ voor velen in die tijd duidelijk weergeeft.

6. Tony Hsieh – Delivering Happiness

Hsieh is een beroemde CEO van Zappos (online schoenenwinkel). Hij vertelt in Delivering Happiness over de sleutel tot een goede bedrijfscultuur. Hij beschrijft met anekdotes en verhalen uit zijn eigen leven en het leven van andere bedrijven manieren waarop bedrijven succes kunnen behalen. Ook vele tactieken die bij Zappos ingezet worden komen aan bod.

 

Nena is 21 jaar en studeert Journalistiek in Tilburg. Ze houdt zich graag bezig met schrijven, film en fotografie. Mensen denken vaak dat ze aan het dromen is, maar in werkelijkheid bedenkt ze dan geniale creatieve producten. Of wat ze gaat eten.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.