Nu aan het lezen
In het label kun je er misschien wel achterkomen waar een kledingstuk gemaakt is, maar heel veel informatie kun je daar niet uithalen. Waar een kledingstuk precies geproduceerd wordt, blijft vaak onbekend. H&M is de eerste grote keten die hier nu transparantie in brengt.
Het made in-label is vaak niet helemaal betrouwbaar. Als er in één land slechts een kleine toevoeging aan het product is geweest, kan dat land al op het label staan. Merken als Nike, G-Star, Arket, Adidas en H&M proberen hier steeds meer duidelijkheid in te brengen.
Wanneer je nu op de website van H&M shopt, vind je bij elk product de nieuwe knop ‘product duurzaamheid’. Hierin wordt duidelijk gemaakt waar het product precies geproduceerd is. Daarnaast krijg je via deze knop informatie over de herkomst, materialen en duurzaamheid van het item.
Isak Roth, hoofd duurzaamheid bij H&M, vertelt in een statement: “Met dit initiatief willen we bewijzen dat transparant en open zijn zeker wel mogelijk is. Hopelijk kunnen we consumenten zo stimuleren om duurzamere keuzes te maken en andere modemerken aanzetten om hetzelfde te doen.” Verder vertelt hij dat de keten beseft dat transparant zijn hand in hand gaat met verantwoordelijkheid.
Vorige week werd de Fashion Transparancy Index naar buiten gebracht. Hieruit bleek dat de merken Adidas, Reebok, Patagonia, Esprit, H&M en C&A een flinke vooruitgang hebben geboekt. Dat betekent dat deze merken een stuk transparanter zijn geworden.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.