Nu aan het lezen
Verbazing allom vorige week toen het Franse modehuis Balenciaga zijn nieuwste designerbag aan de wereld toonde. De totebag met een prijskaartje van zo’n 2000 euro leek namelijk verdacht veel op een tas waarvan iedereen er wel één in huis heeft – ik wel in ieder geval: de superpraktische blauwe IKEA-tas.
Qua vorm, kleur en hengels heeft Balenciaga echt heel erg goed naar IKEA gekeken. Alleen het materiaal is anders: die van IKEA is gemaakt van hergebruikt plastic, terwijl Balenciaga heeft gekozen voor luxe leer. Een prachtig materiaal natuurlijk, maar ook onhandig. Doordat de IKEA-tas van Plastic is kun je hem opvouwen of opfrommelen, dat zit erbij de designer bag niet in. Minder functionaliteit dus, voor heel veel meer geld. De IKEA-tas kost je namelijk maar 60 cent.
Maar hoe weet je nou zeker dat je met het origineel te maken hebt en niet met de overpriced kopie? Daarvoor heeft IKEA een handige handleiding gemaakt. “How to identify an original IKEA FRAKTA bag”, luidt namelijk de tekst in IKEA’s nieuwste advertentiecampagne. Daaronder worden zes unieke eigenschappen van de IKEA-tas genoemd, die de tas van Balenciaga allemaal niet heeft.
De advertentie werd trouwens echt razendsnel gemaakt nadat Balenciaga zijn tas had gepresenteerd. De volgende dag werkte IKEA samen met het reclamebureau de advertentie in twee uur uit. Nog dezelfde dag werd hij verspreid, vertelt IKEA aan Adweek.
Het bedrijf neemt verder geen stappen tegen Balenciaga, ook al geeft het modehuis ook zelf toe dat ze zich hebben laten inspireren door de iconsische IKEA-tas. “We zijn gevleid dat de Balenciaga-tas is geïnspireerd op iconische, duurzame, blauwe IKEA-tas van 60 cent. Niets iets veelzijdiger dan een grote blauwe tas!”, aldus een woordvoerder.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.