Nu aan het lezen
Een typische maandag bestaat voor mij uit verslapen, treinen die niet rijden of je telefoon die net uitvalt op het moment dat je hem nodig hebt. Wij Nederlanders zijn erg goed in klagen over deze vervelende gebeurtenissen, als het niet hardop is dan is het wel op social media. Maar op ‘Klaagvrije Maandag’ zullen we ons toch echt even in moeten houden.
Met het vooruitzicht op Blue Monday van aanstaande maandag, kunnen we alvast beginnen met oefenen voor de Klaagvrije Maandag. Het initiatief is dit jaar voor de derde keer op rij op maandag 23 januari (een week na Blue Monday) en volgens initiatiefnemer Sandra Brandt brengt klagen niets op, behalve een negatieve sfeer. Het doel van de maandag is om zo min mogelijk te klagen, hardop en in gedachten, maar toch oprecht te blijven.
Op het Facebook-evenement wordt al flink toegeleefd naar de Klaagvrije Maandag. Met succes, want al bijna 30.000 mensen zijn van plan mee te doen aan de dag.
Volgens Jan-Willem van Prooijen, sociaal psycholoog aan de Vrije Universiteit Amsterdam, kan klagen ook heel opluchtend werken. “Klagen om het klagen heeft echter een negatieve uitwerking. Mensen nemen je minder serieus en vinden je minder aantrekkelijk, maar je kunt je er zelf ook slechter door voelen. Als je veel klaagt, zie je alles negatief en je kijk op de wereld wordt dan ook negatief.”
Misschien werkt zo’n klaagvrije dag wel heel positief en wie weet zie je in dat klagen inderdaad nutteloos is. Moet de NS ook wel meewerken op Klaagvrije Maandag, anders gaat het erg lastig worden…
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.