Nu aan het lezen
Je bent lang niet meer de enige die elke avond met grote vriend Netflix op de bank zit. De videodienst is dit jaar niet te stoppen. Het aantal abonnees is niet alleen in één kwartaal met 5.3 miljoen gestegen, de dienst investeert er ook flink op los. Zo wil het bedrijf komend jaar maar liefst 7 tot 8 miljard in zijn eigen content gaan steken.
Netflix verwacht volgend jaar 80 nieuwe Original films uit te brengen. Dat is een bizar groot aantal als je het vergelijkt met de 31 films die in 2016 werden uitgebracht. En omdat de videodienst steeds meer geld binnenhaalt, kan er ook meer geld worden gestoken in de productie van films. Netflix vertelt dat de 80 films zullen variëren van een Sundance filmfestival ‘hitje’ van een miljoen tot een film van een veel groter format.
Er werd al 90 miljoen dollar gestoken in Bright: een actie-thriller film die op 22 december dit jaar uitkomt. Netflix laat hiermee zien dat de dienst voor het grotere werk gaat. Ook de film The Irishman, met een budget van 100 miljoen, belooft een echte kaskraker te worden. De film met Robert DeNiro als hoofdrolspeler en van regisseur Martin Scorsese komt naar verwachting pas in 2019 uit.
Ondanks de grote budgetten en films die qua omvang meer neigen naar ouderwetse Hollywood kaskrakers, is er een groot verschil tussen de blockbusters uit Hollywood en de topcontent van Netflix: het zijn lokale producties. “In Hollywood zou dit heel risky zijn, maar juist risico’s kunnen ze uit het slop halen”, vertelt Yann Lafargue, Manager Corporate Communications EMEA, aan Numrush. Afgelopen kwartaal werd een divers aanbod aan Originals uitgegeven. De film Okja speelt zich af in Zuid-Korea en First They Killed My Father gaat over het leven van een Cambodjaans meisje tijdens het Rode Khmer regime.
Helaas is het niet alleen rozengeur en maneschijn voor de Netflix kijkers. De dienst heeft namelijk ook besloten dat de abonnementen omhoog gaan. Vanaf december gaat de prijs van het meest populaire abonnement, waarbij je met meer dan één persoon tegelijkertijd kan streamen, met een euro omhoog. Dat is een forse stijging voor de goedkope dienst. Er lijkt een verband te zitten tussen de toename in investeringen van het bedrijf en de verhoogde prijzen, maar dat is niet per se het geval. “De verhoogde abonnementsprijzen staan al lange tijd in de planning”, vertelt David Wells, CFO van Netflix, aan Variety.
Ook Disney’s besluit om per 2019 van de dienst af te stappen, houdt Netflix niet tegen: “We moeten ons richten op het maken van content waar onze leden niet zonder kunnen… Of een van onze partners nu wel of niet voor ons besluit te produceren of met ons wil competeren, dat is een keuze die zij zelf moeten maken.”
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.