Nu aan het lezen
De Franse hoofdstad is bedolven onder een pak sneeuw als ik spreek met Claire Certain, Head of Trends & Communications bij datingapp Happn. De Parijse sneeuw op dit tijdstip van het jaar is zeldzaam, net zoals een ontmoeting met de liefde van je leven. De woorden komen uit de mond van de vrouw die dankzij data van de 45 miljoen Happn-gebruikers een uniek inzicht heeft in onze liefdeslevens. “De garantie op het vinden van liefde bestaat niet, maar er is wel een manier om de kansen daarop te vergroten.”
Opgericht in 2014 bestonden er al veel dating apps, waaronder Tinder en Grindr. Toch wist Happn uit te groeien tot een giga-netwerk van vrijgezellen. Alleen al in Nederland telt de app 700.000 gebruikers. Het werkt niet volgens het principe van gedeelde interesse, maar op basis van geo-locaties. Claire: “Het idee dat wanneer jij houdt van lome zondagen en arthouse films, je toekomstige liefde dat ook moet hebben is niet van belang. Het zijn niet hobbies maar de leefomgeving en toevallige ontmoetingen die ons aan elkaar linken.”
Een van de meest interessante inzichten die Claire opdeed in haar werk is dat millennials, van India tot Noord-Amerika en Scandinavië, op exact dezelfde wijze de app gebruiken. Mensen voelen zich meer comfortabel met het concept ‘daten’, ook in delen van de wereld waar het lange tijd niet gebruikelijk was. Happn heeft geen specifieke toepassingen die in bepaalde landen beschikbaar zijn. Niet cultuur maar onze hyperconnected maatschappij is het grote verschil in onze manier van daten. Claire: “We weten niet meer hoe we zonder moeten leven, een mondiale trend.”
De mate van pro-activiteit van vrouwen tijdens online daten hangt sterk samen met de cultuur. In Frankrijk zijn vrouwen minder pro-actief dan seksegenoten in Brazilië of Nederland en India. In Turkije zetten vrouwen haast ooit de eerste stap voor een gesprek. Het andere verschil tussen culturen is de mate waarop er berichten worden uitgewisseld voor een date. In Groot-Brittannië wordt er niet veel gepraat en spreken mensen sneller af. Nederland is daarentegen trager: we besteden meer tijd aan het uitwisselen van berichten. Het beste aan online daten, aldus de Happn-woordvoerder, is dat het een grote hulp is: het optimaliseert je date-ervaring doordat je minder tijd kwijt bent aan mensen die je na een paar uitgewisselde zinnen toch niet helemaal ziet zitten.
Tijd is een kostbaar iets, aldus Claire Certain. We wonen in grote steden, werken, sporten en willen daarnaast tijd doorbrengen met vrienden en familie. We nemen steeds minder risico als we mensen niet goed kennen. Via dating-apps bezitten we meer achtergrondinformatie over diegene voordat we eventueel verdergaan. We willen weten hoe die andere persoon is, waarom ze zich hebben geregistreerd als gebruiker en of ze bijvoorbeeld een goed gevoel voor humor hebben. Het liefst willen we alles optimaliseren én evalueren. Claire: “Dat is iets nieuws en een mondiale trend. De meeste app-gebruikers zullen eerst een paar berichten uitwisselen omdat ze met meerdere mensen tegelijkertijd praten. De tijd en de gesprekken wijzen dan uit wie wel en niet bij elkaar passen.”
Romantiek is springlevend, ook met een dating app. Maar, zegt Claire: het vereist wel meer creativiteit. “Je moet iets doen om op te vallen. Wees grappig en vertrouw niet alleen op je uiterlijk. Bedenk bijvoorbeeld hoe je kan reageren op de profielfoto van een connectie en zorg ervoor dat je beschrijving spot on is – zeker als je het niet van je goede looks moet hebben.” Het ergste wat je kan doen zegt Claire, is je registreren en afwachten tot er iets gebeurt. Ook op deze manier heb ik huwelijken zien ontstaan, maar het is vaak gecompliceerder dan dat. Denk na je registratie dus goed na over wat je doel is. Zoek je iets vluchtigs, een serieuze relatie of weet je niet wat je wilt? Zoek op basis van die criteria. Nog een tip: als iets heel belangrijk voor jou is, zoals een kinderwens of religie, deel dan die informatie met je connecties. En dan nu: daten met die hap!
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.