Hoe je als ondernemer een betere manager wordt - Vance

Nu aan het lezen

Hoe je als ondernemer een betere manager wordt

Hoe je als ondernemer een betere manager wordt

Slechts twee op de vijf kleine ondernemers zouden al hun werknemers opnieuw aannemen. En bij grotere ondernemers is dit slechts één op de vijf. Ondernemers zijn zo ontevreden over hun personeel dat een derde ook niet goed of snel genoeg vacatures weet of durft op te vullen.

Ondernemers en leidinggevenden

De meeste ondernemers zijn geen leidinggevenden. Dan waren ze immers wel managers geworden. Ze zijn gewend om keihard te werken, vanuit een specifieke gedrevenheid. Ze zien kansen, grijpen die ook aan en proberen dingen uit. Maar één ding hebben ze meestal niet, en dat is geduld. En juist bij het betrekken en ontwikkelen van je werknemers is enig geduld gevraagd!

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar als ik ontevreden ben over een (deel van een) product, dan groeit dat van kwaad tot erger. Ik irriteer me eerst en binnen drie weken is dat zo’n grote ergernis geworden dat ik iedereen het specifieke merk afraadt. Wat niet perse terecht is. Maar hoe langer de irritatie duurt, hoe meer we onszelf iets wijs maken: als er een deel niet deugt, deugt niets meer.

Nooit op vakantie

De verwachting dat medewerkers net zo gedreven zijn als de ondernemer is niet heel realistisch. Het gaat niet om zijn/haar geld, zijn/haar tijd of zijn/haar ‘kindje’. Toch is die verwachting er vaak wel. ‘Als je het niet precies zo doet als ik het voor me zie, dan doe ik het zelf wel.’ Met als gevolg dat veel ondernemers nooit kunnen loslaten. Voel je ‘m aankomen? Slechts eenderde van de ondernemers vertrouwt erop dat de zaak doordraait zodat ze zelf op vakantie kunnen.

Bij ergernis over de kwaliteit van personeel, kan je als bedrijf ingrijpen. Als je de tijd neemt voor een goede start van nieuwe werknemers, als je werknemers onderdeel van het bedrijf laat zijn en zo in staat stelt in vrijheid problemen op te lossen (op hun manier!) en je het nemen van verantwoordelijkheid in zowel de structuur als de cultuur van je bedrijf weet te belonen, dan groeit je bedrijf. Niet alleen dankzij die medewerkers. Maar ook omdat je als ondernemer meer dagelijkse details los kan laten en je kan richten op strategie en nieuwe kansen. Daar ben je goed in. En daar ben je tenslotte ondernemer voor.

Foto: Shutterstock

Kiki Bakker was tot voor kort campagne manager bij de VVD in Den Haag tijdens o.a. de landelijke Tweede Kamer verkiezingen. Nu helpt ze bedrijven met het creëren van een productieve en goede werksfeer voor hun medewerkers als zelfstandig employee advocacy & engagement manager. Kiki studeerde bedrijfskunde en rechten aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.