Ophef in Hongarije door Coca-Cola campagne met zoenende mannen

Nu aan het lezen

Ophef in Hongarije door Coca-Cola campagne met zoenende mannen

Ophef in Hongarije door Coca-Cola campagne met zoenende mannen

Volgende week begint het Sziget festival in Budapest, de hoofdstad van Hongarije. Coca-Cola heeft daarom posters opgehangen rondom het festivalterrein waarop zoenende mannen en knuffelende vrouwen te zien zijn. Een mooie campagne, zou je denken. Maar niet iedereen in Hongarije is hier blij mee.

De president van het land, Viktor Orbán, is tegen het homohuwelijk en is daarom niet blij met deze posters.

Love Revolution

Het thema van het festival is Love Revolution. Coca-Cola besloot mee te gaan in dit thema en kwam met de campagne ‘No suger, no prejudice’, ofwel: geen suiker, geen vooroordeel. Op de posters zijn dan ook knuffelende en zoenende mannen en vrouwen te zien.

De posters vielen niet in de goede aarde bij de partij van de president. De partij roept dan ook op om het colamerk te boycotten en noemt de campagne provocerend.

Streven naar diversiteit en gelijkheid

Gelukkig worden de posters niet weggehaald. Een woordvoerder van Coca-Cola laat weten dat ze blijven streven naar diversiteit en gelijkheid en dat de posters daarom zullen blijven hangen.

“Als een supporter van de LHBTQI-gemeenschap geloven wij dat iedereen het recht heeft om van de persoon te houden die hij of zij zelf kiest.” Aldus de woordvoerder. “De campagne die nu in Hongarije loopt, weerspiegelt die waarden.”

Avalon (28) schrijft over het klimaat, ondernemen en alles over de nieuwste films en series (om deze vervolgens zelf te gaan bingen).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.