Nu aan het lezen
Het Amerikaanse tijdschrift Playboy Magazine zal volgend jaar stoppen met het publiceren van afbeeldingen met compleet naakte vrouwen erop, om nieuwe lezers aan te trekken. In een artikel van The New York Times legt Playboy uit dat het tijdschrift nog steeds een Playboy Van De Maand zal hebben, maar de plaatjes zullen “iets toegankelijker, iets intiemer” worden, zo zegt ‘chief content officer’ Cory Jones. Het tijdschrift vertelt hoe het publiceren van naaktfoto’s niet meer origineel is. “Je bent tegenwoordig een klik verwijderd van elke seksuele handeling die je je kan voorstellen, gratis,” vertelt ‘chief executive’ Scott Flanders aan de Times. “En het is gewoon passé in deze tijd.”
De verandering volgt de beslissing van het bedrijf van vorig jaar om naaktheid te verwijderen van hun website. Deze actie had een toename van verkeer als gevolg – van 4 miljoen unieke bezoekers per maand naar meer dan 16 miljoen. De lezers werden ook jonger – van gemiddeld 47 jaar oud naar ruim 30 jaar.
Naast het herontwerp van de foto’s zal het tijdschrift gewoon doorgaan met het publiceren van interviews, fictie en onderzoeksjournalistiek, maar zullen ze daarnaast ook een nieuwe vrouwelijke sekscolumnist introduceren. “Het verschil tussen ons en Vice is dat wij ons richten op de man met een baan,” zegt Flanders.
Het veranderde tijdschrift zal aankomende maart voor het eerst uitkomen.
In de Verenigde Staten mogen dan geen naakte vrouwen meer verschijnen in de Playboy, de Nederlandse variant van het tijdschrift doet hier niet aan mee.
Volgens hoofdredacteur Maarten Bloem gaat Playboy Nederland gewoon door met het plaatsen van naaktfoto’s. Bloem is het niet eens met de beslissing van zijn Amerikaanse collega’s. “Naaktfotografie in combinatie met journalistieke verhalen maken Playboy uniek. Ik snap dat er ook naakt is te vinden op internet, en dat is prima. Het kan makkelijk naast elkaar blijven bestaan.”
De verschillende Playboys wereldwijd opereren onafhankelijk. Zo is de Thaise Playboy al langer gekuist. “Wij mogen in Nederland ook onze eigen koers varen.” En die blijft volgens Bloem “zoals die was”. “Tenzij de Amerikaanse manier briljant uitpakt en er een enorme stijging in de oplage komt, maar dat verwacht ik niet.”
De Playboy in Nederland heeft ook te kampen met flinke oplage-dalingen. Playboy had in de eerste drie maanden van dit jaar een betaalde gedrukte oplage van 31.439 exemplaren, zo blijkt uit de cijfers van oplage-instituut HOI. Dezelfde periode vorig jaar waren dat er nog 42 duizend, een kwart meer. Bloem: “Dat het vroeger beter was is een gegeven, maar de Playboy heeft ook met deze cijfers nog genoeg bestaansrecht. We zijn tevreden en winstgevend.”
Het tijdschrift Playboy werd in 1953 voor het eerst gepubliceerd in de Verenigde Staten, met Marilyn Monroe op de cover. Het tijdschrift werd al snel een culturele kracht, die lange interviews publiceerde maar daarnaast ook korte fictie van bekende en onbekende schrijvers. In 1975 had Playboy al een circulatie van 5,6 miljoen, terwijl dit nu nog maar rond de 800,000 exemplaren is.
Het meeste geld wordt verdiend rondom de producten en het merk van Playboy. Je ziet de Playboy Bunny op vele producten in vele landen – van kleren en sieraden tot alcohol. Playboy zelf beschrijft het tijdschrift Playboy meer als marketinggereedschap, om klanten te lokken voor het merk.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.