Nu aan het lezen
We zijn gewend dat we een vacature zien en hierop solliciteren door een CV en motivatiebrief op te sturen. We hopen dan snel te horen of we worden uitgenodigd voor een gesprek. Deze traditionele manier van solliciteren, zal in de nabije toekomst misschien wel voorbij zijn. We zullen via social media reageren op vacatures en via games zullen we laten zien hoe goed we in ons werk zijn.
Het is de laatste tijd al heel normaal geworden om een video van jezelf op te sturen. Bedrijven vragen je om een korte video over jezelf te maken waarin je laat zien wie je bent. Op deze manier kunnen zijn snel zien of ze je geschikt vinden. Via LinkedIn krijg je de kans om mensen in hetzelfde werkgebied te ontmoeten en via via kan daar zo maar een sollicitatie uitrollen.
Toch komt het nog veel voor dat bedrijven de verkeerde mensen aannemen. 95 procent van de bedrijven in dit onderzoek geven aan dat ze elk jaar de verkeerde beslissingen maken, wat betreft personeelsgebied. Een game kan helpen op dat percentage omlaag te krijgen.
Een voorbeeld hiervan is het bedrijf CodeFights. Het is een bedrijf waar je kunt leren programmeren en was in eerste instantie niet opgericht op het vinden van potentiële kandidaten, schrijft Fast Company. Toen Uber aanklopte, nam het programma een hele andere richting. Via het programma werd een game ontwikkeld voor sollicitanten bij Uber Engineering. Met de game Uberbot, kregen de kandidaten onder andere de opdracht om de snelste route te vinden voor een auto en moeten ze omgaan met klanten.
Na het succes met Uber, heeft het bedrijf de Company Bot opgezet. In drie rondes krijg je opdrachten die jij een de ‘bot’ oplossen. Hoe sneller je een oplossing bedenkt, hoe meer punten je krijgt. De antwoorden worden door een cloudsysteem gehaald, waarna je de uitslag te zien krijgt. Als je wint, krijg je een formulier van het bedrijf te zien en kun je direct de informatie naar hen opsturen. Ook Google is begonnen om op deze manier nieuwe werknemers binnen te halen.
In 2011 zocht de politie in de Nederland al via een game naar potentiële kandidaten. Geïnteresseerden konden zich opgeven voor de Cybercrime Challenge Operation High Impact, waarbij ze een code moesten kraken. De game is samen met High Tech Crime-team van de politie gemaakt. Via de opdrachten konden ze zien hoe de kandidaat problemen oploste en of hij of zij geschikt zou zijn voor een baan als rechercheur bij de politie. Later is de challenge nog een keer herhaald.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.