Nu aan het lezen
Geloof het of niet, maar je groepsselfies zullen op een dag een goudmijn zijn voor historici. De waarde van gedetailleerde, gelokaliseerde data van social media zoals Foursquare en Twitter wordt nu al ingezien door hedendaagse wetenschappers. De volgende plek waar ze zullen zoeken om stadsgedrag beter te begrijpen? Instagram.
In een recent artikel schrijven Nederlandse onderzoekers dat zij data van Instagram gebruiken voor een analyse van menselijk gedrag in steden. Ze krijgen zo een beter beeld van hoe gemeenschappen en subculturen zich vormen en ontwikkelen in stedelijke omgevingen. Ook is er op deze manier meer informatie beschikbaar over de rol daarin van specifieke openbare ruimtes.
Terwijl de meeste van ons denken dat Instagram een sociaal netwerk is, zien wetenschappers het als een waarnemend systeem, een tool om inzicht te krijgen in menselijke gedrag. Dit is eenvoudig door de dagelijkse datastroom afkomstig van zo’n 500 miljoen gebruikers.
Door de data onder te verdelen in sociale activiteiten (likes, comments, volgers), locaties en andere details, kunnen onderzoekers geheel nieuw inzichten krijgen als het gaat om de relatie die we onderhouden met de plekken waar we overdag koffie drinken en cultuur snuiven en ’s avonds dansen.
De onderzoekers kregen na de analyse van data antwoord op vragen als: op welke plekken is er contact tussen leden van verschillende groepen en welke plekken zijn exclusief bedoeld voor mensen van dezelfde groep.
Ze rankten verschillende plekken, van mega hip tot meer traditioneel. In deze kaart van hotspots in Amsterdam, geeft de rechter horizontale staaf de waarde van de diversiteitsmeting weer. Hoe hoger de waarden des te lager de diversiteit van mensen uit diverse sociale klassen. De warmtekaart in het midden geeft de aanwezigheid aan van verschillende clusters van gebruikers.
Voorheen bevatte onderzoek naar subculturen, gemeenschappen en menselijke activiteit in een stad meer omslachtige methodes. En terwijl het proces van Instagram ontleding voor stadsinzichten pas het begin is, is de potentiële toekomstige impact van dit onderzoek moeilijk te missen.
Terwijl meer en meer mensen naar de stad verhuizen en de urbane ervaring sneller dan ooit verandert, zal langzame, traditionele techniek voor wetenschappelijk onderzoek dit niet kunnen bijbenen waardoor een analyse van stadsgedrag lastig blijft.
Fast Company schrijft dat het daarom maar goed is dat een schat aan bruikbare data (in aanvulling op alle data verzameld door adverteerders, overheden en hackers) wordt gecreëerd doordat we elke keer onze smartphone erbij pakken zodra er iets nieuws te zien is. Dus ga je gang, maak nog een selfie. Als je gek wordt aangekeken heb je het mooiste excuus ooit: het is uit naam van de wetenschap.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.