Vijf tips die elke TED spreker krijgt vlak voor een presentatie

Nu aan het lezen

Vijf tips die elke TED spreker krijgt vlak voor een presentatie

Vijf tips die elke TED spreker krijgt vlak voor een presentatie

Een kernvaardigheid in de 21e eeuw, zo noemt Ted talk curator Chris Anderson het belang van presenteren. En hij kan het weten als iemand die er voor zorgt dat ’s werelds meest inspirerende sprekers op natuurlijk wijze hun verhaal doen. Soepel, met een vleugje humor en altijd van begin tot eind perfect geformuleerd. De filmpjes van TED worden niet voor niks per jaar meer dan een miljard keer bekeken.

Superkracht

Volgens Anderson is bevlogen spreken in het openbaar een heuse superkracht voor mensen die hun ideeën willen delen met anderen. Helaas is presenteren vooral een kwestie van oefenen en je gemakkelijk voelen bij het feit dat je door honderden ogen – al dan niet meer – wordt bekeken. Maar er is een succesformule, aldus TED.

Dit zijn volgens Forbes auteur Carmine Gallo (auteur van het boek The Storyteller’s Secret) vijf tips die elke spreker krijgt voordat zij het TED podium betreden.

Maak vanaf het begin oogpunt

“Bij TED is ons belangrijkste advies op de dag van presentatie dat sprekers regelmatig oogcontact te maken met mensen uit het publiek”, schrijft Anderson. Zij moeten een vertrouwensband opbouwen als ze een connectie aan willen gaan. Het beste gereedschap is datgene wat ze dragen: een natuurlijke glimlach. “Goede sprekers weten hun weg te vinden naar het publiek. Dat begint al bij het vastberaden betreden van het podium, rondkijken, oogcontact maken met twee of drie mensen, en glimlachen.”

hand-microphone-mic-hold-large

Laat je kwetsbaarheid zien

“Een van de beste manieren om je publiek minder intimiderend te maken, is om eerst je eigen kwetsbaarheid te laten zien”, aldus Anderson. “Kwetsbaarheid is iets wat je moet koesteren, niet verbergen.” Wel vult hij aan dat kwetsbaarheid iets anders is dan overmatig je sores delen. ” Het is belangrijk om duidelijk te zijn met welke intentie je zaken deelt met het publiek.” Deel je met het doel om je werk goed te doen of persoonlijke zaken uit te vogelen? Die eerste is een krachtig middel, de tweede schade berokkenend.” Authentieke kwetsbaarheid dus, en niet oversharen.

Laat ze lachen

Volgens Anderson heb je het publiek op je hand zodra het om moet lachen. “En als mensen je aardig vinden, zijn ze eerder geneigd om serieus te nemen wat je te zeggen hebt.” Zowel Anderson als de Forbes auteur zijn het erover eens dat humor in de vorm van anekdotische observaties effectiever zijn, dan op slinkse wijze grappen maken. “Als je slechts een kort verhaal hebt waardoor mensen lachen, kan het ervoor zorgen dat de rest van je speech goed verloopt.”

Laat je ego voor wat het is

Een geweldige tip en toepasbaar op elke vorm van zakelijke communicatie: wees niet vol van jezelf. “Niks verpest een presentatie meer dan het idee dat een spreker zichzelf geweldig vindt”, schrijft Anderson. “Onthou dat het doel van je talk is om een idee te delen, en niet om te doen aan zelfpromotie.”

Vertel een verhaal

Bijna elke goede TED-talk begint met een verhaal. En daar is een goede reden voor: verhalen zijn simpelweg onweerstaanbaar. “Verhalen hebben ons geholpen te maken wie wij zijn. We houden ervan er naar te luisteren en het helpt te bepalen hoe we informatie ontvangen”, aldus de TED-curator.

In zijn eigen analyse van 500 TED talks ontdekte hij dat de meest populaire presentatie bestonden uit 65 procent tot 72 procent verhaal. Of wat Artistoteles noemde: ‘pathos’. Let wel: ongeacht onderwerp. Dus of het gaat over falende onderwijssystemen of vrouwen in startups: de talks herinneren we als memorabel omdat de ideeën in een narratieve vorm worden gegoten.

Volgens de TED curator genereren de verhalen die over jezelf gaan of over mensen die dicht bij je staan, de beste verbinding. Denk aan verhalen over falen, ongemakkelijkheid, ongeluk, gevaar. Je publiek zal van geïnteresseerd veranderen in zwaar betrokken.”

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.