Zo bereik je de top van de Nederlandse filmindustrie

Nu aan het lezen

Zo bereik je de top van de Nederlandse filmindustrie

Zo bereik je de top van de Nederlandse filmindustrie

Afgelopen week ging de Nederlandse film Independent Boy in première op IDFA: een documentaire over een stuurloze twintiger wiens leven een maand lang wordt overgenomen door de jonge filmmaker Vincent Boy Kars.

Producer Olivia Sophie van Leeuwen is allesbehalve stuurloos: ze wist al vroeg in haar leven dat ze documentaires wilde maken en later produceren. Ze behaalde twee masters waarvan één aan de befaamde New York Tisch School of the Arts, was jaren freelancer en is nu partner bij internationaal productiebedrijf HALAL waar ze verantwoordelijk is voor de door haar opgerichte documentaire afdeling. Drie van Olivia’s films worden vertoond tijdens IDFA. Hoe kwam deze maker zover, en waarop selecteert ze nieuw talent? Dit zijn haar carrière adviezen.

1. Doe wat je doet vanuit je hart

Er ligt te veel focus op het feit dat mensen succesvol willen worden, vindt Olivia. Vaak stellen mensen haar vragen over succes: ‘Welke stage moet ik doen, moet ik naar het buitenland?’ Lastig vindt ze dat: want dat succes is volgens haar niet waar het om draait in het leven. Maar als ze dan toch een poging voor een succesformule moet wagen: “Ik denk dat je op werkvlak succesvol wordt omdat je iets doet wat je leuk vindt en hier goed in wordt. Er zijn heel veel verschillende wegen naar succes, die zijn voor iedereen anders. Je moet bij jezelf nagaan what makes your heart tick – wat zijn jouw dromen? En ga dan die richting op.”

De drie regisseurs van de HALAL-documentaires die worden vertoond tijdens IDFA: v.l.n.r. Thomas Vroege, Vincent Boy Karst en Tara Fallaux

2. Vergeet niet: het is maar werk

Dankzij een grote fascinatie voor documentaires – ‘films over het echte leven’ – wist Olivia al op jonge leeftijd wat ze wilde doen. Ze is dan ook met gemak bevlogen te noemen: soms zelfs een tikkeltje te. Een beschrijving van een goed leven is dan ook niet zakelijk succes maar de combinatie van verschillende zaken en gelukkig zijn met jezelf en mensen om je heen. “Ik heb de Universiteit gedaan in plaats van de Filmacademie, en hoewel ik niet zeker wist hoe dit zou uitpakken ben ik hier achteraf blij mee. Maar het blijft een constante struggle om balans te vinden, zeker met een creatief beroep. Ik zie dit bij iedereen om mij heen. Het is moeilijk te combineren. Die balans vinden is het ultieme doel, niet alleen in je werk.”

3. Met alleen talent haal je het niet

Op de vraag waar Olivia naar zoekt in een samenwerking, verwijst ze naar een gutfeeling, over de passie en een drive die ze bij een regisseur voelt. “Dat gecombineerd met heel erg veel talent. Je kan hier bakken van hebben en het nog niet redden. Bij regisseurs wil ik echt voelen dat ze niets liever doen dan wat ze doen. Net zo lief als dat ze bijvoorbeeld eten en drinken. Vervolgens wil ik dat een samenwerking ook leuk is; het is uiteindelijk ook ‘gewoon’ ons werk.”

4. Een idee is nog geen film

Ik zoek naar bijzondere blikken van regisseurs: het is niet alleen maar een craftmanship. Ben ook op zoek naar een palet aan verschillende regisseurs die op een andere manier naar de wereld kijken. Mensen moeten niet vergeten dat het echt een vak is. Een filmopleiding is erg fijn, of als je al jarenlang met het medium bezig bent. Er zijn veel mensen die denken dat ze met een goed idee er komen. Je wil niet weten hoeveel mails we krijgen per week, .. Dan probeer ik uit te leggen dat het mij gaat om de regisseur en de samenwerking – een idee is nog geen film. Het is echt een recept; alle componenten moeten kloppen.

Olivia Sophie van Leeuwen: “Je moet bij jezelf nagaan what makes your heart tick – wat zijn jouw dromen? En ga dan die richting op.”

5. Volg je intuïtie

Een van de belangrijkste carrière lessen die Olivia tot nu toe heeft opgedaan is het volgen van je intuïtie. “Als je voelt dat je op je plek bent, ga daar dan mee door. Werk je jezelf over de kop en heb je het gevoel dat wel te doen, dan gaat er ergens iets niet goed.” Volgens Olivia is het maken van fouten essentieel voor je groeiproces. “Van alles wat je doet, leer je veel. Ik kwam er op latere leeftijd achter
alleen documentaires te willen maken, geen fictiefilms – terwijl ik die wél graag kijk. Ik heb hiervan geleerd, en moest weer omkeren. Dat is uiteindelijk ontzettend waardevol.”

Op donderdag 7 december vertoont Pakhuis de Zwijger de documentaire Independent Boy, op 19 januari A Stranger came to Town.

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.