'Generatie Z wil geld verdienen via zijn droombaan'

Nu aan het lezen

‘Generatie Z wil geld verdienen via zijn droombaan en is daar al actief mee bezig’

‘Generatie Z wil geld verdienen via zijn droombaan en is daar al actief mee bezig’

Na de Millennials is Generatie Z de volgende groep die de arbeidsmarkt gaat betreden. Volgens onderzoek van recruitmentspecialist YoungCapital droomt deze groep vooral van het bemachtigen van een droombaan en daar geld mee verdienen.

YoungCapital onderzocht naar waar jongeren tussen de 15 en 17 jaar oud – jongeren uit Generatie Z dus – van dromen. Bijna de helft droomt volgens de recruitmentspecialist met name van geld verdienen.

Daarvoor willen ze dus wel hun droombaan bemachtigen, waar 93 procent dan ook al actief mee bezig is. 64 procent volgt bijvoorbeeld een opleiding of studie, 23 procent doet al praktijkervaring op.

Droombaan

De jongeren zijn overigens duidelijk over wat die droombaan dan is. Zo wil een derde een vaste baan bij een multinational en een kwart als zelfstandig ondernemer aan de slag. Maar waar ze ook terecht komen, Generatie Z wil zich vooral met zijn passie bezig kunnen houden.

Mochten ze echter zelf kiezen, dan kiest 53 procent voor een bedrijf dat een steentje bijdraagt aan een betere wereld. 46 procent werkt graag voor een bedrijf dat innovatief is. Belangrijker is echter dat ze een toffe baan hebben met leuke collega’s, stelt 84 procent. 77 procent wil zich als professional verder kunnen ontwikkelen.

Groot verschil met de Millennials is dat 81 procent van Generatie Z voor een vaste baan wil gaan die ze zekerheid biedt. Dat terwijl de Millennials vaak voor losse en wisselende contracten gaat. 60 procent van Generatie Z vindt veel geld verdienen bovendien erg belangrijk. Daarnaast willen ze veel vrijheid om het werk volgens eigen ideeën in te richten (81 procent).

 

Eveline is 26 jaar, woont in Utrecht en schrijft voor Vance over technologie. Daarnaast is ze een wandelende IMDB en groot fan van Harry Potter, Doctor Who en Star Wars.

Meest gedeeld

Meld je aan voor de nieuwsbrief.