Nu aan het lezen
Schilderijen trekken vaak onze aandacht. Ze kunnen een muur maken of breken. Uit onderzoek van The Art Institute of Chicago voor het Amerikaans wetenschappelijke tijdschrift Psychology of Aesthetics, Creativity & the Arts, blijkt dat we in musea gemiddeld 28,6 seconden naar een schilderij kijken.
Voor het onderzoek werden in totaal 465 bezoekers in de leeftijd van 18 tot en met 78 jaar geobserveerd, schrijft The Creators Project. De tijd ging pas in als iemand langer dan drie seconden naar een schilderij bleef kijken. Een opvallend detail: maar 1 procent van de bezoekers vroeg wat de onderzoekers aan het doen waren.
Vijftien jaar geleden keken we gemiddeld 27,2 seconden naar een schilderij. De afgelopen jaren zijn en dus een paar seconden bijgekomen, die volgens de onderzoekers te wijten zijn aan het selfies maken voor een kunstwerk. Dit werd ook door de onderzoekers duidelijk gezien. Zij zagen dat veel mensen continu hun telefoon in hun hand hadden. 35 procent van alle geobserveerde museumbezoekers maakte een selfie met een kunstwerk.
“Het lijkt erop dat veel museumbezoekers kunst snel willen ‘consumeren’ zonder daarbij in te gaan op de inhoud of diepere betekenislagen”, schrijven de onderzoekers. “Een kunstwerk wordt als het ware gescand, waarna er een selfie wordt gemaakt. Vervolgens lopen de bezoekers snel door naar het volgende werk om het ritueel te herhalen.”
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.