Floor van de Pavert: 'Inclusiviteit gaat door tot op je beha en onderbroek'

Nu aan het lezen

Floor van de Pavert: ‘Inclusiviteit gaat door tot op je beha en onderbroek’

Floor van de Pavert: ‘Inclusiviteit gaat door tot op je beha en onderbroek’

Diversiteit is voor ondernemer Floor van de Pavert (37) vanzelfsprekend. Dus toen zij eind 2016 lingeriewinkel voor grote maten Superbra opende in Rotterdam, zorgde zij ervoor dat haar team, de paspoppen en het assortiment toegankelijk waren voor een breed publiek.

Maar huidkleurige beha’s voor vrouwen met een donkere huidskleur, daar durfde nog geen leverancier zich aan te wagen. Tot nu.

#Benniebeige

Van de Pavert verkoopt vanaf deze week als eerste winkel in de wereld lingerie voor donkere vrouwen met behamaat D tot O in hun eigen huidskleur. Bedeeld met een grote cupmaat konden zij voor dit type lingerie alleen terecht bij enkele buitenlandse webshops, maar ook daar gingen ze maar tot cup I.

De breed opgepakte campagne #Benniebeige die in 2017 aandacht vroeg voor het gebrek aan huidkleurige lingerie voor vrouwen van kleur,  maakte de weg vrij voor de nieuwe ‘dark nudes’ productlijn van Van de Pavert.

Floor van de Pavert: “Veel mensen denken dat een cupmaat G gigantisch is, terwijl dit vaker voorkomt dan je denkt. Deze dames dragen van links naar rechts EU-maat 65J, 65L en 70G.”

Van de Pavert: “Opeens was er aandacht voor het gebrek aan huidkleurige lingerie in alle kleuren. Voor mij een gelegenheid mijn leveranciers te bestoken met #Benniebeige-filmpjes. Tot mijn vreugde antwoordde toen mijn beste Poolse leverancier van beha’s, dat ze bruine lingerie voor me zou kunnen produceren. Het resultaat: prachtige, handgemaakte, boterzachte setjes in twee tinten bruin en 76 maten.”

Persoonlijk

Dat goede lingerie tot voor kort niet voor iedereen toegankelijk was, vindt Van de Pavert gek en boosmakend. “En dan heb ik nog een blanke huidskleur en heb ik hier zelf nooit last van. Maar is alsof je als industrie tegen mensen zegt: ‘Jullie doen er niet toe.'”

Hoewel Van de Pavert haar carrière begon als natuurkundige, is ze als een vis in het water als het aankomt op lingerie. Als student maakte ze zelfs haar eigen beha’s. “Ik had een kledingmaat 34 en een behamaat 60 I. Passende beha’s waren een zeldzaamheid en bovendien erg duur. Na een tweedaagse cursus ging ik zelf aan de slag met stof en beugels. Zat ik daar op mijn studentenkamer achter een naaimachine mijn eigen lingerie in elkaar te knutselen.”

Cultuur

Nu lacht Van de Pavert erom, maar het do it yourself beha-avontuur staat volgens haar symbool voor wat er mis is in de huidige cultuur waarin uitzonderingen het onderspit delven. Dat juist lingerie inclusief is, is volgens de ondernemer extra belangrijk.

Van de Pavert: “Lingerie komt heel dichtbij, het is erg persoonlijk. Goede lingerie verlaagt drempels die mensen moeten overkomen om het te passen en kopen. Het is voor weinig mensen een hobby een nieuwe beha te kopen. En als je dan ook nog eens reclames ziet waarbij de vrouw dun, wit en bedeeld is met kleine borsten, dan krijg je als vrouw onbewust de boodschap dat je minder goed bent als je er anders uitziet.”

 

Eigengereid

De weg van Van de Pavert naar de huidkleurige beha’s voor vrouwen met elke maat, was het waard zegt ze. De reacties op haar wereldprimeur zijn louter positief. “Ze liggen sinds vandaag in de winkel, maar als ik op de reacties afga, gaat het storm lopen. Ik denk dat het daarbij helpt dat we echt de allereerste winkel zijn die dit verkopen. Als jij nu een Europese cupmaat 70J hebt, en je hebt een donkere huidskleur, dan kun je nergens anders naartoe. Een van de modellen die voor ons poseerde zei dat ze van opdrachtgevers vaak de instructie krijgt huidkleurig ondergoed aan te doen. Dat bestond niet voor haar. Dat is zo’n confrontatie.”

De toekomst ziet er rooskleurig uit voor Van de Pavert. Haar doel: dat de collectie zo’n succes wordt dat meer merken overstag gaan en dat de nieuwe standaard betekent dat je meer dan één huidkleur in de winkel hebt liggen.

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.