Een les in opscheppen: zo promoot je jezelf het best - Vance

Nu aan het lezen

Een les in opscheppen: zo promoot je jezelf het best

Een les in opscheppen: zo promoot je jezelf het best

Mannen hebben eerder de neiging op te scheppen dan vrouwen blijkt uit onderzoek. Vrouwen voelen onrust en ongemak als ze het doen en tekenen voor een meer bescheiden manier van spreken.

Ondernemer Jessica Fineman richtte zes jaar geleden haar PR/imago-bureau FinePoint op. Wat een noodgreep was voor weer een saaie kantoorbaan, is nu een succesvol agentschap dat vrouwen leert zichzelf op een juiste manier promoten. En laten we wel wezen: daar hebben we een hekel aan.

Bedeesdheid

Fineman vertelt tegen ShondaLand dat ze al snel ondervond dat ongeacht leeftijd, ervaring of branche vrouwen zich ‘gek’ of ‘vreemd’ voelden bij het promoten van prestaties voor persoonlijk en professioneel gewin.

Historisch gezien wordt passief gedrag geassocieerd met eigenschappen als bedeesdheid, zegt ze. Dus hoe kan je dan de switch maken naar het openlijk spreken over jezelf op een manier die goed voelt?

1. Laat wat je zegt in ieder geval positief zijn

Des te positiever je praat over jezelf, des te meer het je carriere goed doet. Kom je twijfelachtig of negatief over met betrekking tot je eigen talenten? Dan straalt dit over op je gesprekspartner. Stap één is dus absoluut: geloof in jezelf. Want als jij het niet doet, doet niemand het.

2. Bereid je voor

Ben je op een netwerkevent? De meest voor de hand liggende stappen om op te scheppen, zijn een ferme handdruk en oogcontact – maar vergeet niet je tone of voice. Zorg er daarnaast voor dat je specifiek bent: vertel over een project waar je aan werkt en enthousiast over bent, of hoe groot het team is dat je managed. De crux: als jij enthousiast bent, zijn anderen dat ook.

3. Social media

Laat social media voor je werken: zorg ervoor dat wat je wilt, je ook op Twitter zet (en LinkedIn en Instagram). Dit zijn kanalen waar je ook je prestaties kan aankondigen zonder overbodige nederigheid.

Ook hier geldt: bereid je voor. Komen alle bio’s van je diverse social media profielen overeen met elkaar? Hoe overbodig dit ook lijkt, er zijn mensen die dezelfde naam hebben – het moet dus razend simpel zijn voor een recruiter of iemand anders wie jij bent. Je bio is uitermate geschikt voor opscheppen: zeg wat je hebt gedaan en wees niet timide, wees trots.

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.