Nu aan het lezen
Ben je bekend met internet, dan hou je er van: een online gesprek rijkelijk aanvullen met emoji’s of iemand hardop laten lachen omdat je een gevatte gif stuurde, #winning!
Ik maak me iedereen geval flink schuldig aan het perfectioneren van dergelijke gesprekken. Misschien omdat het voorzien van flink wat plaatjes de illusie wekt dat ik beter dan in tekst humor en non-verbale taal in een anders gortdroog bericht kan verwerken.
Als zodanig zijn emoji’s haast een nieuwe universele taal geworden. In een artikel van Wired wordt bekeken welke kansen marketeers hierin zien. Want daar waar consumenten zijn, zijn zij. En wat is een grotere hype dan merken en ‘personalities’ die een persoonlijke emoji creëren?
We all need to communicate the same. pic.twitter.com/Cuaqqv2MCL
— KOE (@wizkhalifa) April 20, 2016
Neem Burger King: de fastfoodketens lanceerde tegelijk met de lancering van een immens populaire snack een kipfrietjes emoji-toetsenbord. Automerk Ford maakte er een met auto’s. Kim Kardashian creëerde haar impopulaire Kimoji; Ariana Grande, Amber Rose en Wiz Khalifa beschikken over een emoji over hun persoon. En dan heb je nog tv-series zoals Broad City die haar eigen GIF’s en specifieke smileys aanbiedt.
Binnenkort heeft iedereen een eigen emoji, voorspelt Oliver Camilo, oprichter en CEO van Moji Inc., Een bedrijf dat op maak gemaakte emoji keyboards produceert, zoals die van rapper Wiz Khalifa. ”Het is hét ding in mobiele services.”
Het moet verdomd eenvoudig zijn om zakjes verliefde kipfriet naar je vrienden te sturen
Het idee erachter is simpel: mobiel adverteren is heel moeilijk. En aandacht krijgen binnen mobiele gesprekken nog lastiger. Tegelijkertijd spenderen we meer tijd dan ooit tevoren aan onze digitale apparaten. Dus in plaats van het creëren van bijvoorbeeld een opdringerige pop-up burger advertentie, geeft Burger King je de kans om wanneer je zelf wilt een smakelijk uitziend hapje te delen met vrienden. En terwijl je dit doet, denk je misschien terloops aan de snackgigant.
Een en al commerciele potentie, zou je denken. Toch, om echt een slaatje te kunnen slaan uit emoji’s en gifs moeten wij, de consumenten, het spelletje meespelen. Het probleem: het moet verdomd eenvoudig zijn om er gebruik van te maken en zakjes verliefde kipfrietjes naar elkaar te sturen. Het probleem is nu alleen nog vaak dat de techniek achter een specifieke emoji-toetsenbord niet naadloos.
Voordat je bijvoorbeeld de Kim Kardashian billen-emoji wilt gebruiken, moet je eerst flink wat stappen doorlopen. Je moet zoeken naar het specifieke keyboard, downloaden, settings aanpassen en dan uiteindelijk: de emoji gebruiken. Zelfs als je over de emoji beschikt, moet je meer doen dan alleen een knop indrukken. Je moet het in veel gevallen kopiëren en plakken in je bericht. A hell of a job voor een gesponsorde sticker.
Dus: wat wil de consument? En waarom willen we überhaupt beschikken over gesponsorde spullen in privé-gesprekken? Net zoals veel in het leven, willen we dat wat we niet hebben – en willen we voornamelijk lol hebben. Of deze gesponsorde emoji’s er nog lang zullen zijn of niet, deze ontwikkelingen markeren het begin van een nieuw soort native advertising – eentje die zijn weg naar ons vindt, zelfs in ons meest intieme, persoonlijke ruimtes.
Een manier is dat branded emoji’s in ieder geval te vinden zijn op de plekken waar wij al zitten. Een bedrijf als Twitter begrijpt dat al en verkoopt voorlopend op de trend mini-branded hashtags, inclusief een kleine emoji.
Teddy Lynn, creatief hoofd bij communicatie adviesbureau Ogilvy & Mather, doet een gooi naar de toekomst wat betreft het massale gebruik van gesponsorde emoji’s. ”In tegenstelling tot pop-ups en banners uit het verleden, hopen adverteerders dat we de volgende trend leuk vinden. Zij zullen daar naartoe werken. Zelfs als we er nooit om hebben gevraagd.”
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.