Er is een nieuwe Hygge in town: het Zweedse 'Lagom'

Nu aan het lezen

Er is een nieuwe Hygge in town: het Zweedse ‘Lagom’

Er is een nieuwe Hygge in town: het Zweedse ‘Lagom’

Ben je net gewend aan de gezellige zachtheid van het überpopulaire Hygge, de Deense lifestyle fenomeen waarbij knusheid, kaarsen en samenzijn centraal staat? Er is alweer een nieuwe balans-credo in town: ‘Lagom’.

“Ik denk dat hygge een moment vastlegt, of dat nu een pauze is in de dag of poging in je werk toe te passen”, zegt Elliot Stocks, mede-eigenaar van het Britse tijdschrift Lagom. Hij noemt het Scandinavische broertje Lagom een soort overstrekkend concept achter je hele leven.

https://www.instagram.com/p/BOe3V1GAM1E/

Way of life

“Het gaat meer om een benadering van je leven als geheel”, aldus de creatieve strateeg die rondom het begrip een heel magazine heeft opgericht tegen de BBC. Zijn omschrijving past bij de definitie: zoiets als ‘precies de juiste hoeveelheid’. Het begrip, ooit bedacht rondom het Zweedse kampvuur aldus IKEA, is verbonden met eerlijkheid, oprechtheid en balans.

Nu Hygge een tikkeltje over zijn toppunt is – hoeveel dekentjes en warme koppen choco kan je nu eenmaal bezitten – en we in alles zoeken naar traditioneel in plaats van commercieel, kan ik me zomaar voorstellen dat Lagom Hygge dik gaat inhalen.

Timing

Er is geen beter moment dan het verse nieuwe jaar om Lagom toe te passen: de meeste van ons zijn een tikkeltje blut en hebben het voornemen ons meer in hobby’s en passies te verdiepen dan alleen werk en stress. En precies dat zijn de beginselen van ‘lagom’. Hoe vinden we Lagom?

Vrij eenvoudig. Hou je financiën bij, wees je bewust van je impact op het milieu en verminderen je afval, ongeacht of dit betekent dat je minder kleding koopt of plastic verpakkingen er doorheen jast. Elk klein beetje helpt, is het idee.

Duurzaam

Omdat IKEA, IKEA niet zou zijn, heeft de meubelgigant uiteraard al een lijn lopen waarbij Lagom wordt gepropageerd. Hoewel, erg commercieel oogt het niet: het bedrijf geeft vouchers aan honderden klanten en werknemers waarmee ze kunnen investeren in IKEA producten waarmee energie, water en afval kan worden gespaard. Erg Lagom.

Ik moet zeggen dat ik best relaxed wordt van een lifestyle credo dat niet een bepaalde interieursfeer schreeuwt, maar een kalme belofte afgeeft van een gelukkiger, meer gebalanceerd leven. Cheers to that!

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.