Gratis learning lunches zijn een ding in de VS: de kern kan jij ook uitvoeren

Nu aan het lezen

Gratis learning lunches zijn een ding in de VS: de kern kan jij ook uitvoeren

Gratis learning lunches zijn een ding in de VS: de kern kan jij ook uitvoeren

Als je op kosten van de zaak zoveel buiten de deur mocht eten als je wilde, zou je dan ooit nog een eigen boterham smeren? Alsof het nog aanmoediging nodig heeft, geven steeds meer Amerikaanse tech-startups maaltijden weg aan hun werknemers. De enige eis: lunch met iemand die slim is én van buiten het bedrijf.

Onder de noemer learning lunches krijgen werknemers van bedrijven als LinkedIn subsidie om tussen de middag elder een maaltijd te nuttigen. Zij mogen op goed inzicht iemand kiezen om mee te gaan eten. Het idee is afkomstig van zogeheten golfbaandeal: grote, zakelijke afspraken worden gesloten op de golfbaan met succesvolle zakelijke gevolgen van dien.

Op jouw kosten

Voor een ieder die nog nooit een golfclub in zijn leven heeft vastgehouden, zijn de ‘learning lunches’ een oplossing, dacht Dharmesh Shah, de co-founder en CTO van HubSpot. Met geen ervaring in golf maar wel hongerige werknemers bedacht hij dat iemand op jouw kosten trakteren op een lunch misschien wel net zo doeltreffend is.

De learning lunches die Shah heeft ingevoerd in zijn bedrijf, bracht zijn team essentiële lessen en investeringen. Door met verschillende mensen aan tafel te gaan, leren mensen immens veel. Het ‘leren en verbinden’ is iets wat hij de afgelopen 25 jaar al doet. Tegen Quartzy: “Terugkijkend naar mijn persoonlijke resultaten, kan ik miljoenen dollars terugvinden die ik via deze contacten en kansen heb opgedaan.”

Kosten en baten

LinkedIn co-founder Reid Hoffman is ook fan van gesubsidieerde maaltijden. Als mensen worden geconfronteerd met een complex probleem zegt hij, is een logische eerste stap een vergadering in te lassen met alle mensen in het bedrijf die een goed idee kunnen hebben. Hoffman: “Dat is een goede eerste stap maar de meest succesvolle ondernemers en probleemoplossers zijn degenen die kennis van buiten het bedrijf halen.”

Naast het oplossen van directe problemen kunnen deze lunches de deur openen naar mogelijke samenwerkingen en kan een merk beter in de markt worden gebracht. De voordelen van de lunches wegen dan op tegen de kosten dankzij de technieken van network intelligence: je netwerk als ultieme probleemoplosser.

Zelfgebakken cake

Wil je zelf learning lunches toepassen maar ben je een eenpitter of heb je het budget er niet voor? Nodig dan externe partijen bij jou uit. Zorg voor een thuisbereide lunch, bak een cake of doe iets anders dat binnen jouw kaliber past en zorg dat geld of bedrijfsgrootte niet de uitwisseling van kennis met externen in de weg staat. En wie zegt er nou nee tegen goed eten in goed gezelschap? Juistem.

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.