De kerstcommercial van Wes Anderson voor H&M is de beste van het jaar

Nu aan het lezen

Deze kerstcommercial van Wes Anderson voor H&M is nu al de beste van het jaar

Deze kerstcommercial van Wes Anderson voor H&M is nu al de beste van het jaar

Het gebeurt zelden dat een kledingketen zo groot als H&M een reclame maakt met het karakter van een intieme arthouse film. Regisseur Wes Anderson, bekend van onder andere The Grand Budapest Hotel en Fantastic Mister Fox, heeft zijn kenmerkende stijl ingezet voor niets meer dan wollen, warme truien, over-the-knee laarzen en zachte kinderpyjama’s. Outfitgear voor de feestdagen dus, in vol ornaat.

De film van zo’n vier minuten lang heet Come Together. Volgens acteur Adrien Brody aka de conducteur, een thema dat meer dan ooit resoneert in een wereld waarin mensen er goed aan zouden doen ‘een knuffel aan een vreemde te geven’.

De reclame vertelt het verhaal van treinreizigers die vertraging oplopen terwijl ze onderweg zijn naar hun geliefden en families. Adam & Eve verzorgde de campagne en was eerder verantwoordelijk voor de David Beckham films van H&M. Een tikkeltje minder arty en om geheel andere redenen voer voor de ogen.

Elegantie

De kleding die personages in de film dragen, zijn uiteraard allemaal te koop. Hoewel feestelijk, zijn ze vooral relaxed. Volgens Pernilla Wohlfahr, hoofd design bij H&M, is de film over een verstoorde treinrit onder bezielende leiding van Wes Anderson de perfecte setting voor vakantie outfits. Denk volop draagbare elegantie en een combinatie van gelegenheid en knusheid met geliefden.

Het toffe aan deze kerstcommercial, is dat hij volledig interactief is: terwijl de korte film op je beeldscherm doordendert, kan je op allerlei dingen klikken en ontdekken wat de kerstcollectie van de Zweedse modegigant voor je in petto heeft. Oh, en wat de ultieme benodigdheden zijn voor een geslaagd winters feestje. Lees: slingers, snoeren en zilverfolie én warme chocomelk met slagroom.

Hoewel deze H&M commercial niet de enige is in het rijtje ‘fijn kijken voor de kerst’, is dit ongetwijfeld al de winnaar van dit jaar. Het heeft alles: de muziek, de typische kerstvibe en saamhorigheid waar we allemaal flink naar verlangen. Kijk en oordeel zelf…

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.