Nu aan het lezen
Als onze interieurs en kledingkeuzes een afspiegeling zijn van onze diverse persoonlijkheden, valt te concluderen dat het met uniciteit reuze meevalt.
Wie weleens Pinterest afstruint of thuis is in de Instagram-interieur accounts weet dat er een aantal onmisbare elementen zijn als je een huishouden runt anno 2017.
Men neme een gietvloer, Scandinavische of Industriële elementen, véél planten en roze en/of gele accenten. Herkenbaar? Dat moet haast wel, zegt het consumentengedragrapport van de Britse warenhuizenketen John Lewis.
Uit de jaarlijkse analyse van de keten blijkt dat dit het jaar is geweest van millennial roze, khaki en op La La Land-geïnspireerd geel. Kijkend naar ons shopgedrag zijn we daarnaast nog niet helemaal hipster-af: avocado tools en baardproducten blijven onverminderd populair.
Het rapport is gebaseerd op het koopgedrag van Britse consumenten, maar de overeenkomsten met de Nederlandse markt zijn niet te missen. Wat dacht je van opblaasdieren voor in het zwembad of een unicorn op elk denkbaar oppervlak? Op speelgoedgebied is de fidgetspinner een Europese hit die in het voorjaar net zo snel kwam als vertrok.
Thuis ontlenen we inspiratie aan de Californië-stijl, meldt het rapport. Denk: fluwele (roze) banken en cactusprints. Verrassend: de retailer voorspelt dat volgend jaar het jaar wordt van slangen, apen en toekans, vogels met een bontgekleurd verenpak.
Al die kinderlijke elementen in onze lifestyle doen de onderzoekers afvragen: is er niet sprake van een beetje escapisme? ‘Een touch exotische en fantastische elementen, hebben mensen geholpen te ontsnappen aan de serieuze kant van het leven’, aldus een woordvoerder van het bedrijf dat ook de Nederlandse consument bedient in de Bijenkorf shop-in-shops.
Hoofd kinderkleding Caroline Bettis, vertelde eerder aan the Independent dat John Lewis geen stereotypen wil aanmoedigen en een groter en gevarieerder aanbod wil aanbieden. Op het vlak van trend, maar ook gendergelijkheid. De keten besloot in september al haar kinderkleding genderneutraal te maken.
Met een ruimer aanbod kan zowel ouder als kind zelf beslissen of ze een shirt met roze donuts of met ruimteschepen willen dragen.
De voorkeur voor roze als serieuze modekleur komt ook niet uit de lucht gevallen: het is hip, emancipatoir, kalmerend, draagbaar en fotogeniek – in tijden van Instagram geen overbodige luxe. En die eeuwige spiralizer waarmee we van een willekeurige groente ‘spaghetti’ kunnen maken? Die mag van ons de prullenbak in.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.