Nu aan het lezen
Niet dat je veel tijd hebt om stil te staan als ondernemer, maar als je erover nadenkt: wat voor bedrijf wil je eigenlijk zijn? ‘Elke maandag zitten hier nieuwe collega’s’, zei Niels Verwij van Dekbed Discounter in het FD. Van alle startups in Nederland groeiden in 2016 er 331 uit tot scale-up. Best een uitdaging dus voor ambitieuze ondernemers bij wie de zaak op dit moment heel hard groeit.
Want je wil bij zo’n groei de kracht van de start-up behouden, maar ook je interne organisatie professionaliseren. Met 40 man ken je als eigenaar iedereen nog bij naam, maar dat lukt je niet bij meer dan 100 mensen. Hoe blijf je bij aanhoudende groei trouw aan wat juist die succesvolle groei heeft veroorzaakt: je eigen mensen? Hieronder alvast vier tips die jouw snel-groeiende onderneming tot een nog groter succes zouden kunnen maken:
Met een kleine groep medewerkers hoorde iedereen alles nog bij de koffieautomaat, maar dat gemakkelijke delen van informatie verdwijnt (zonder dat je het doorhebt) bij snelle groei. Misschien denk je wel dat iedereen nog net zo op de hoogte is als hiervoor, maar juist een gebrek aan informatie geeft mensen het gevoel dat ze er niet toe doen. Als jij transparant bent over het reilen en zeilen van je bedrijf, worden je medewerkers echt onderdeel van het grotere geheel. En hoe groter je bedrijf wordt, des te bewuster moet je die transparantie organiseren.
Veertig mensen kunnen elkaar makkelijk vinden. Een verkeerd grapje in een digitale werkomgeving is bij de lunchtafel al gauw weer rechtgezet. Maar hoe groter de organisatie, hoe professioneler de werkstructuur wordt en hoe afstandelijker de omgang. Een negatieve sfeer ligt dankzij geroddel op de loer. Terwijl je mensen juist bewust wil maken van de omgangsnormen in jouw bedrijf. Net als op een feestje is de sfeer niet vanzelf gemaakt. Daar moet je eerst zelf de juiste voorwaarden voor neerzetten. Daarna is het pas aan mensen zelf.
Mensen hebben de vrijheid nodig om de juiste beslissingen te kunnen nemen. Maar tegelijkertijd is er sturing nodig op het behalen van resultaat. Deze balans vraagt vertrouwen in mensen en duidelijke doelen. Jouw nieuwe leiders moet het bedrijf goed kennen en dus van binnenuit meegroeien. Het investeren in jouw mensen – juist in deze fase – maakt dat zij harder voor je werken dan je vraagt. En dat is precies wat je nodig hebt.
Tot slot: enthousiaste medewerkers zijn je beste ambassadeurs. Jouw mensen werven anderen op hun mentaliteit en cultuur in plaats van op vaardigheden. Zij weten precies wie binnen hun kennissenkring bij het bedrijf past. En hoewel je het enthousiasme van ambassadeurschap niet kunt faken, kun je je medewerkers wel helpen om dat ambassadeurschap gericht in te zetten.
Mensen willen graag weten waar ze aan bijdragen en het gevoel hebben dat ze ertoe doen. Door hen te betrekken en echt onderdeel van je bedrijf te maken, blijft het ‘startup gevoel’ de basis, maar professionaliseer je tegelijkertijd je organisatie. En dat is beide nodig om je groei waar te kunnen maken.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.