Nu aan het lezen
We hebben allemaal wel eens behoefte aan een break van social media. Hoewel de één hier misschien net iets beter mee om kan gaan dan een ander, is een ding in ieder geval zeker: social media is flink verslavend. Als we voor een periode stoppen met het gebruik hiervan, krijgen we zelfs ontwenningsverschijnselen. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van de Karl Landsteiner-universiteit voor Gezondheidswetenschappen in Oostenrijk.
Voor het onderzoek werden meer dan 150 deelnemers van 18 tot 80 jaar oud gevraagd om zeven dagen lang te stoppen met social media. Ze mochten tijdens deze zeven dagen geen gebruik maken van Facebook, Instagram, Twitter en WhatsApp. Psycholoog Stefan Stieger bekeek tijdens het onderzocht naar de effecten hiervan.
Volgens hem speelde maar liefst 60 procent van de deelnemers vals. Zij gingen toch online voor gemiddeld drie minuten. De reden was omdat ze bang waren om iets te missen, maar ook door groepsdruk. Omdat het leven van hun vrienden voornamelijk te volgen is via social media, voelden veel deelnemers zich verplicht om toch een kijkje te nemen. Stieger vertelde dat de effecten vergelijkbaar zijn met de klassieke verslavingen die wij kennen.
De reden waarom we elke keer weer op die telefoon willen kijken, komt onder andere door de shot dopamine die steeds vrij komt in onze hersenen. Bij elk nieuw berichtje, telefoontje of andere melding, krijgen we een beetje van dit geluksgevoel. Zelfs al weten we dat we geen nieuwe berichten hebben, blijven we daardoor toch kijken. We hunkeren als het ware naar de dopamine.
Net als bij gokautomaten, is social media erop ingesteld om ons steeds weer te triggeren, waardoor we dus gemakkelijk verslaafd raken.
Uit het onderzoek bleek ook dat het humeur van de deelnemers flink beïnvloed werd tijdens de offline-periode. Dat is dan ook de reden dat het goed is om zo nu en dan even offline te gaan. Vooral bij mensen die niet goed in hun vel zitten, is dit belangrijk, laat psycholoog Stieger weten.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.