Vijf dingen die je niet moet doen op de kerstborrel - Vance

Nu aan het lezen

Vijf dingen die je niet moet doen op de kerstborrel

Vijf dingen die je niet moet doen op de kerstborrel

Leg je glitterpak alvast klaar en stof je kerstmuts af, want het seizoen van de kerstborrels is aangebroken. En dit betekent een nieuwe uitdaging voor jou, want hoe gedraag je je tijdens zo’n kantoorfeest?

De een ziet het als de perfecte kans om de baas voor zich te winnen, de ander maakt vooral gebruik van de gratis hapjes en drankjes. Hoe het ook zij, de kerstborrel is hét moment om te netwerken en jou van je beste kant te laten zien. Zoals Japke-d. Bouma zei in het NRC: “Kerst is het New York van de kantoortuin. Als je het hier maakt, kan je het overal maken.”

Uiteindelijk draait het bij kerst vooral om de lol, maar vergeet niet dat je het over een borrel met je collega’s hebt. Dat vraagt om een net wat andere aanpak dan de gebruikelijke kerstborrel met je vrienden. Dit zijn vijf fouten die je het beste kan vermijden als jij van je kerstborrel een succes wilt maken.

1. Niet op komen dagen

Ben jij geen fan van kerstfeestjes? Dat kan. Maar laat dit nu juist de kans zijn om indruk te maken op je baas en collega’s. Probeer niet een party pooper te zijn en kom opdagen met een lach op je gezicht. “Wees bereid niet alleen de feestdagen, maar ook de successen van het bedrijf en je collega’s te vieren”, vertelt mede-oprichter van Workey, Ben Reuveni, aan Mic. Niets laat een betere indruk achter dan het vieren van andermans mijlpalen. Het geeft je hiernaast ook een goed gevoel en zorgt alvast voor een goed begin van een nieuw werkjaar. Daarnaast is alleen thuis zitten terwijl je ook lol kan hebben met je collega’s nooit een betere optie.

2. De dress code negeren

Er is toch niets leuker dan één avond alles uit de kast halen met je outfit? Maak gebruik van dat glitter of lelijke kersttrui thema en ga ervoor. Uiteraard is het wel belangrijk dat je bij elke outfit keuze bedenkt dat het hier een kantoorfeest betreft. Wellicht is een glitter mankini of een heel kort kerstvrouw jurkje niet de beste manier om indruk te maken op je werk.

Werk je bij een heel hip en informeel bedrijf? Dan is een casual kersttrui met spijkerbroek prima. Werk je bij een formeel bedrijf? Probeer je kleding netjes te houden en gebruik je accessoires of schoenen om op te vallen. Je gebruikelijke vrijmibo pak wordt al een stuk feestelijker met lakschoenen en een vrolijke das, of glitter make-up en een kek jasje.

3. In je comfort zone blijven

Dit is de grootste fout die je kunt maken. Gebruik de kerstborrel om je gebruikelijke groep werk vrienden uit te breiden. Doe de moeite om het gesprek aan te gaan met mensen buiten je team. Zo bouw je nieuwe relaties op die jouw werk misschien wel ten goede komen. Het kan zomaar gebeuren dat je één of twee dingetjes te weten komt over het bedrijf die je anders nooit had ontdekt. Weet je niet hoe je op iemand af moet stappen? Onderwerpen als eten, reizen en goede voornemens voor 2018 zijn altijd een goed begin van een gesprek.

4. Te diep in het glaasje kijken

Bewaar de dronken nachten met hilarische verhalen voor je vrienden en familie. Vergeet niet dat je aan het borrelen bent met je collega’s en dat je hierna zonder belemmering je werkzaamheden uit moet kunnen voeren. Ken je grenzen en houd je hier ook aan. Je wilt voorkomen dat je de volgende dag wordt geconfronteerd met gênante verhalen die jij je niet meer kan herinneren.

5. Je nieuwe werkvrienden vergeten

Behandel de kerstborrel als ieder ander netwerk event. Vergeet je nieuwe contacten dus niet de volgende dag te benaderen op kantoor. Probeer een detail te onthouden waar je op terug kan komen of vertel simpelweg dat je het leuk vond de ander te ontmoeten. Je hoeft dit niet persoonlijk te doen, zo kun je ook in een e-mail plannen die je hebt besproken bevestigen. Het doet ook nooit kwaad om de organisator van de borrel te bedanken voor een goede avond. Beleefdheid en vriendelijkheid hebben nooit iemand kwaad gedaan, zeker niet als het je werk betreft.

GIFs via Giphy.com

Uitgelichte foto: Shutterstock.com

Content producer voor Vance, Dutchcowgirls en Numrush. Ze schrijft met een kritische blik over technologie en kunst en hoopt zo haar steentje bij te dragen aan de maatschappij.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.