Nu aan het lezen
Het minder vlees eten blijkt steeds populairder te worden. Maar liefst 40 procent van de huishoudens blijkt wel eens vleesvervangers te kopen. En volgens onderzoeksinstituut GfK blijft dit alleen nog maar toenemen. Goed nieuws dus, want minder vlees eten zorgt (uiteindelijk) toch een beetje voor een betere wereld.
Volgens GfK blijken vooral vrouwen en alleenstaande jongeren vleesvervangers te kopen. Ongeveer één derde van de 10.000 ondervraagde huishoudens doet dit heel bewust. Een reden hiervoor is minder vlees willen eten voor het klimaat of omdat vleesvervangers gezonder zijn.
Het blijkt dat vrouwen toch vaker bewust voor een vleesvervanger kiezen dan mannen, die blijven nu nog het liefst vlees eten. Dat zorgt ervoor dat het Voedingscentrum oproept om minder vlees te gaan eten. Of dat echt effect heeft, blijft nog even de vraag. Want in 2018 is de vleesconsumptie nauwelijks afgenomen.
Op dit moment zijn de vleesvervangers vooral populair in de Randstad. Dat is niet gek, volgens merken- en retaildeskundige Paul Moers. Want als je een nieuw product op de markt wil brengen, doe je dat op een plek waar veel mensen zijn. Maar om ervoor te zorgen dat de vleesvervangers ook buiten de Randstad populairder worden, zal toch de prijs omlaag moeten gaan, aldus Paul Moers.
Volgens hem is het daarom vrij logisch dat alleenstaanden sneller voor een vleesvervanger kiezen dan mensen met een heel gezin. “Het is toch duurder wanneer je voor je hele gezin vleesvervangers moet kopen.”
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.