Nu aan het lezen
Een betere wereld begint bij je platenwinkel, schrijft het Nederlandse Record Store Day. Doordat we steeds vaker online winkelen, zijn de afgelopen 10 jaar bijna zeven van de tien muziek- en filmretailers gesloten en dat is eh ja, behoorlijk jammer.
De brancheorganisatie schrijft daarom een sprookje. Een verhaal opgedragen aan allesbehalve valse nostalgie maar springlevende hoop op mooie, nieuwe muzikale ontdekkingen. Een greep uit de brief:
Er was eens een mannetje dat een platenwinkeltje had. Een klein winkeltje in een steegje. In dat verstopte kleine winkeltje was een schat aan muziek te vinden. De cd’s waren torenhoog opgestapeld, de lp’s waren talloos. Het mannetje kon op een kruk achter z’n kassa je de beste onontdekte pareltjes tippen. ‘Heb je dit wel eens gehoord?’- de rook kringelde uit zijn pijpje en de klant ging met de mooiste plaat naar huis. Thuis ging er een nieuwe wereld open.
De aandoenlijke brief bevat de strekking waarvan we allemaal weten dat het gebeurt: massa in plaats van unieke producten waar we eigenlijk zo naar verlangen.
Gek eigenlijk, want zoals we al even vermelden gaat het niet écht denderend met muziekwinkels. We bestellen nog wel platen (want: retehip) maar dat doen we vanuit de comforts of our home. Zoals dit vermakelijke artikel het beschrijft: Supermakkelijk. Superlui. Supersaai.
Elk jaar vieren we daarom World Record Store Day, dit jaar op 22 april. Een gigantisch, internationaal muziekfestival (waarvan het programma zojuist is bekendgemaakt) dat plaatsvindt in lokale winkels; de kleinste winkels met meest schattige mannetjes en talloze lp’s.
Van Utrecht tot Ede en Londen tot Basel organiseren labels dit event om de branche nieuw leven in te blazen en je weer even in real life te kunnen trakteren op nog onbekende parels, zoals je dat online misschien zou missen.
Dikke kans dat dat gebeurt trouwens; Er zijn nog maar 96 platenwinkels, tegen meer dan 800 in 2007. Best een schokkend aantal. Nu pleit ik niet voor een ‘voor’ of ‘tegen’ houding, maar wel een waardering voor het kleine. Of zoals de organisatie het zelf noemt, winkels die er in een stad toe doen. Winkels die ‘meer doen dan ‘winkeltje’ spelen en medewerkers hebben die van hun hobby hun werk hebben gemaakt.’
Eerder noemde we al dat platen reuze hip zijn. Maar juist daardoor springen ook giga-ketens hierop in. U vraagt, wij draaien. Veel mensen kopen hun platen dan ook als ze terloops een winkelstraat inlopen bij een gigant zoals Urban Outfitters, net nadat ze een cactuskaars of nineties pet hebben meegegrist.
Daarom: vier feest op 22 april. Luister, geniet en beleef. Kopen is niet verplicht, maar als je gedurende het jaar als iets koopt – een origineel cadeau, een traktatie voor je verstoorde cd-speler – doe het dan lokaal.
Spotify is fijn, net als andere streamingsdiensten maar ook Supermakkelijk. En daarmee stiekem Supersaai. Dus spice up your life en koop ‘ns lokaal. Niet als verdwaalde hippie maar bewuste millennial die stiekem ook terugverlangt naar kleine winkeltjes en speciaalzaken. Record Store Day zegt het zelf: het maakt niet uit wat voor winkel – bloemen, boeken of platen – maar doe het lokaal. We hear ya!
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.