Optimisme blijkt zelfs goed voor gezondheid te zijn

Nu aan het lezen

Optimisme blijkt zelfs goed voor gezondheid te zijn

Optimisme blijkt zelfs goed voor gezondheid te zijn

De eeuwige optimist staat een stuk positiever in het leven. Maar uit nieuw onderzoek blijkt dat dit niet het enige voordeel van optimisme te zijn. Optimisme zorgt namelijk ook voor een betere gezondheid, blijkt uit recent onderzoek. Het kan namelijk ontstekingen tegengaan én je herstelt sneller na een beroerte.

Maar hoe werkt zoiets dan precies?

Onderzoek naar optimisme

Uit een onderzoek van UTHealth (University Texas Health) blijkt dat optimisme een grote invloed op je gezondheid heeft. Hierbij werd gekeken naar mensen die een beroerte hebben gehad. De optimisten bleken een minder heftige beroerte gehad te hebben, waren na drie maanden al volledig hersteld én hadden minder ontstekingen.

Hoofdredacteur Yun-Ju Lai vertelt: “Het humeur boosten kan een ideale manier zijn om je mentale gezondheid te verbeteren en sneller te herstellen na een beroerte.”

De optimist

Een optimistische blik op de wereld kan je dus letterlijk beter laten voelen. Maar wat is een optimist nu eigenlijk precies? Volgens Leo Bormans, geluksonderzoeker en auteur van onder andere ‘The World Book of Happiness’ vertelt dat optimisten mensen zijn met een positieve levensstijl. Ze denken vanuit ‘wij’, zijn oplossingsgericht en denken na over de toekomst. Pessimisten zijn daarentegen mensen die vooral aan zichzelf denken, met het verleden bezig zijn en zich vooral op hun problemen focussen.

Toch is het onmogelijk om elke dag maar blij en optimistisch te zijn, en zul je een pessimist niet zomaar in een optimist kunnen veranderen. Zo’n 30 procent van dit geluksgevoel is zelfs erfelijk. Als jouw ouders altijd positief zijn, is de kans groter dat jij ook positief in het leven zult staan. Maar er spelen ook nog andere elementen mee volgens de geluksonderzoeker. Zoals omgaan met mensen die veel zeuren, ongelukken die je hebt meegemaakt of je sociale positie.

Tot slot wordt 25 procent door aangeleerd gedrag. En dat is goed nieuws, want mocht je liever wat positiever in het leven staan, dan betekent dit dat het ook aan te leren is.

Positiever worden

Optimisme is dus goed voor je gezondheid, maar hoe word je eigenlijk positiever? Daar hebben we een paar handige tips voor:

  • Schrijf elke dag in een dankbaarheidsdagboek. Door elke avond stil te staan waar jij dankbaar voor bent, wordt het een stuk makkelijk om deze mooie momenten overdag ook al op te merken.
  • Probeer wat vaker te lachen. Lachende mensen leggen meer contact met andere mensen en je maakt hierdoor meer vrolijke dingen mee.
  • Blijf gezond en in beweging. Goed voor jezelf zorgen door gezond te eten is altijd al belangrijk, maar ook beweging kan hier een handje bij helpen. Vooral door mee te doen aan een groepssport zul je vrolijker worden.
  • Luister naar vrolijke muziek. Studies hebben aangetoond dat muziek een flinke invloed op je humeur kan hebben.
  • Lees een fictief boek. Door je in te moeten leven in een personage krijg je meer empathie. Dat zorgt ervoor dat je beter kunt luisteren naar anderen en meer vanuit het wij-gevoel gaat denken.

Avalon (28) schrijft over het klimaat, ondernemen en alles over de nieuwste films en series (om deze vervolgens zelf te gaan bingen).

Meest gedeeld

Meld je aan voor de nieuwsbrief.