#ZML uit ongenoegen over RUMAG met tegenactie LUBAG

Nu aan het lezen

#ZML uit ongenoegen over RUMAG met tegenactie LUBAG

#ZML uit ongenoegen over RUMAG met tegenactie LUBAG

RUMAG: je vindt het merk geweldig, of je vindt het helemaal niks. Maar wat je mening ook is, het kan je niet ontgaan zijn dat er de afgelopen dagen flink wat te doen is geweest om het merk. Ook Zondag met Lubach, oftewel #ZML, besteedde er gisteren in zijn uitzending aandacht aan. Lubach uitte zijn ongenoegen over het merk met een tegenactie: LUBAG.

RUMAG is het merk dat grappig bedoelde (en vaak gestolen) uitspraken met witte letters op een zwarte achtergrond plaatst, met tussen ieder woord een puntje. De afgelopen weken probeerde het Nederlandse bedrijf de aandacht te trekken met uitspraken en producten gerelateerd aan het nieuwe coronavirus Covid-19. Denk aan mondkapjes met teksten als “coronalijer” en “krijg.de.corona”.

Het is niet geheel verrassend dat daar al via social media behoorlijk wat kritiek op kwam. Maar het hek ging vorige week echt van de dam toen RUMAG toen het bedrijf een actie voor het Rode Kruis begon.

Er zijn t-shirts gemaakt met de tekst “ik.geloof.in.jou.en.mij”, verwijzend naar het nummer Avond van Boudewijn de Groot, dat Chantal Janzen vanuit huis gecoverd had. De bedoeling is dat 10 euro van de opbrengst van ieder shirt naar het Rode Kruis gaat. Maar die 10 euro komt nog wel even bovenop de 15 euro die je toch al voor het shirt moest betalen, en ook de verzendkosten zijn hoger dan dat ze eerder waren. Met andere woorden: RUMAG verdient hier zelf ook aan, stelt Lubach.

Geen RUMAG, maar LUBAG

Die actie schoot veel mensen in het verkeerde keelgat, zo dus ook bij Lubach. RUMAG liet via social media weten dat de winst van de actie minimaal is en het overgebleven geld alsnog naar het Rode Kruis gaat.

Maar de presentator van #ZML durft daar duidelijk niet op te vertrouwen. Dus kwam er een tegenactie: de webshop LUBAG, waar shirts met de tekst “ik,geloof,in,jou,en,mij” te koop zijn. Met komma’s tussen de woorden dus, niet met punten. Daarmee verwijst Lubach naar het feit dat veel van de teksten van RUMAG ook gesloten zijn. LUBAG doneert 15 euro naar het Rode Kruis en geeft lagere verzendkosten.

Overigens laat RUMAG het er niet bij zitten: het bedrijf reageerde via Instagram met een plaatje met de tekst “Zondag.Met.Rumag”. Ook bij dit bericht kan het bedrijf echter op afkeurende reacties rekenen. Mensen roepen bijvoorbeeld op om het bedrijf te ontvolgen op sociale media.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

#rumag

Een bericht gedeeld door RUMAG. (@rumag) op

Eveline is 26 jaar, woont in Utrecht en schrijft voor Vance over technologie. Daarnaast is ze een wandelende IMDB en groot fan van Harry Potter, Doctor Who en Star Wars.

Meest gedeeld

Meld je aan voor de nieuwsbrief.